piątek, 15 stycznia 2016, 20:57

Ekskurs (łac. excursus, ‘zejście z właściwej drogi, część wystająca, wychodzenie, wycieczka, przechadzka’) nie jest moim własnym pomysłem, lecz inspiracją zaczerpniętą z mającej olbrzymie znaczenie dla literaturoznawstwa pracy Ernsta Roberta Curtiusa „Literatura europejska i łacińskie średniowiecze”. Po rozbudowanych, wielowątkowych rozdziałach głównego wywodu Curtius dodaje jeszcze dwadzieścia pięć ekskursów: niedługich, nieraz zaledwie parostronicowych szkiców poświęconych jakiemuś pojedynczemu, drobnemu, wybranemu zagadnieniu (na przykład „Przysłowia liczbowe” lub „Małpa jako metafora”). Określenie „ekskurs” u Curtiusa można więc rozumieć jako „wtrącenie, dygresję, dopowiedzenie, uwagę na boku”.

Taki właśnie charakter mają moje ekskursy: obejmują one pewne drobne elementy, pojedyncze wątki, niewielkie wyjątki z tego, co było / jest / będzie (albo i czego nie było / nie ma / nie będzie) w tekstach głównych. Ekskursy skupiają się po części na tych fragmentach, które w codziennym biegu umykają, wydają się nieistotne czy zostają przesłonięte większymi sprawami; po części na tym, co domaga się wyeksponowania, zaakcentowania lub rozwinięcia zupełnie osobno, na prawach samodzielnego tekstu; czasami zaś to po prostu mój kaprys zatrzymania się przy jakimś drobiazgu, obejrzenia go z różnych stron, pobawienia się nim trochę dłużej.

Ekskursy są równie ważne, jak teksty główne – pewne informacje mogą się znaleźć tylko w nich. Są też dowodem na to, że nawet najmniejsza forma literacka ma znaczenie dla opowiadanych historii – i że każda opowiadana historia ma znaczenie.




Lekcja poglądowa o tworzeniu życia. Wydanie bibliopatyczne ulepszone (19 kwietnia 2010)
Ku stronom (27 maja 2010)
Tydzień z życia studentki filologii klasycznej. UAM 2004 (28 czerwca 2010)
Trzy dni, noc i poranek (31 lipca 2010)
Dialogi historyczno-kulturoznawcze (11 listopada 2010)
To, co się nie może wydarzyć (1 stycznia 2012)
Pusty prostokąt zbielałej trawy (1 czerwca 2012)
Poezja prostego filozofa (23 maja 2015)
„Niepotrzebne, zbędne, bezsensowne”. Postscriptum (29 czerwca 2015)
Na boisku o piątej (27 listopada 2015)
Weekend z filologiem (15 stycznia 2016)
... ()
... ()

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Ostrzeżenia / zachęcenia

Teksty zawierają treści przeznaczone dla dorosłych, związane z seksualnością, rozgrzebywaniem psychiki postaci oraz obsesyjną bibliopatią.
Tematyka: psychologia; humanistyka od strony naukowej, uczelnianej i codziennej; płeć i seksualność; LGBT; relacje homoseksualne, biseksualne i heteroseksualne; gender, queer i feminizm; Szczecin; eksperymenty z formą; historia i teoria literatury; bibliopatia i księgozbiory; pisanie; książki istniejące i nieistniejące.

Inspiracje

Z postmodernistycznego punktu widzenia celem nie jest już integracja, synteza i całość. Uwaga skoncentrowana jest na drobinach.
Franklin R. Ankersmit, Historiografia i postmodernizm

Przyjemność to dostęp do wszystkich historii, wyznaczenie sobie – narratorce – takich warunków, które nie czekają na zatwierdzenie. Przyjemność pisania nie ma strażników i nie jest stanem raz na zawsze zdefiniowanym.
Inga Iwasiów, Gender dla średnio zaawansowanych

Pisanie o płci i seksualności to także bogaty projekt poznawczy.
Mieczysław Dąbrowski, Komparatystyka dyskursu. Dyskurs komparatystyki

Myślę, że fragment to forma najlepiej oddająca ową rzeczywistość w ruchu, jaką przeżywamy i jaką sami stanowimy. Bardziej niż zarodek fragment to zabłąkana cząstka określająca się tylko wobec innych części: jest niczym, jeśli nie pozostaje z nimi w pewnej relacji.
Octavio Paz (Ryszard Kapuściński, Lapidaria IV–VI

Relacje z życia nie są uporządkowaną opowieścią od narodzin do śmierci. To raczej przypadkowo zebrane fragmenty.
William S. Burroughs (Ryszard Kapuściński, Lapidaria IV–VI)

Porządek, w jakim wiersz został wydrukowany, nie zawsze odpowiada temu, w jakim był pisany; nie ma to jednak znaczenia, bo każda formuła jest jedną z wielu ewentualnych kombinacji tych układów [...] każda jednostka musi być zdolna do odpowiedniego przyjęcia poprzedniej (którą może być, oczywiście, którakolwiek z pozostałych) oraz do przekazania pałeczki następnej (patrz wyżej).
Julio Cortázar, Poezja kombinatoryczna

Moment istotny polega przecież na formie.
Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia

Prawa autorskie

Wszystkie zamieszczone na „Musivum” teksty są oryginalną twórczością autorki i jako takie objęte są prawami autorskimi.
Nagłówek Zdjęcia.biz. Obsługiwane przez usługę Blogger.
Blogger template made by manvspixel with Paix Graphic logo